torsdag 8 oktober 2009

SKOLPOLITIK?!?

Nu har jag avklarat steg 1, på denna långa väg till min drömutbildning.
Jag har anmält mig till några av kurserna jag ska börja läsa, så 6 veckor från nu om allt går som det ska kommer jag börja läsa upp mina ämnen.
Men nåt som stör mig så fruktansvärt mycket är politiken kring skolan, det är ingenting som har rört mig i ryggen innan men nu när det är dax för mig att ta tag i studierna har man ju inget annat väl än att bli påverkad. Jag blir så fruktansvärt förbannad över denna nya "briljanta" idéen och lagen kring antagningarna vid högskola som infaller 2010. Första handsval & andra handsval.
Ja som ni säkert redan vet så vill politikerna att vi redan i 9'an (15 års ålder) ska börja planera inför vår framtid. Ta rätt val & sen kunna vara vuxen nog och förstå att allt du gör just då kommer gynna eller fälla dig i framtiden. Men snälla, är inte det att överdriva lite?! Nu säger inte jag att alla är som mig, men jag vet att när jag var 15 år gammal och skulle välja gymnasium och linje, valde jag först och främst samhälle ekonomi för att alla mina kompisar skulle gå det (rent kompisval helt enkelt) och skolan Carlforsska kändes aktuellt för att jag hade hört att de hade schysst skolmat. Men tjena, så mogen var jag att ta beslut inför min framtid vid den ålder och jag vet att det flesta 15 åringar resonerar likadant. Man tror att man ska vara liten och kan lalla runt hela livet. Sen helt plötsligt slår det en när man är 19 och ska ta studenten att man egentligen har slösat iväg 3 betydelsefulla år åt inget, helt enkelt slängt dem åt helvete pga ett totalt felval av linje och ett stort oengagemang från min egen sida.. Så när du äntligen fått ditt förnuft till fånga och vill göra rätt för dig, börja plugga och verkligen känner dig redo att ta stora beslut som "vad jag vill bli när jag blir stor-frågor" nej då jäklar ska du få sota för dina misstag som du gjorde i gymnasiet, det räcker inte att man måste plugga om många av ämnena som straff, vilket jag kan ta, men NEJ-NEJ för efter 2010 kommer du kanske inte ens in på högskolan ändå, eftersom du tillhör andrahandsvalet, ett finare ord för sopor som misslyckats i gymnasiet. Japp det är där vi hör hemma enligt politikerna. Det dem inte fattar är att de flesta av oss har lika stor potensial som alla de andra som gick ut med bra betyg från gymnasiet och hade turen att vara drivna och målmedvetna redan då (vilket jag tycker är grymt), medans vi andra som var skoltrötta och omotiverade vid 16 års ålder kommer få sota för det för resten av våra liv som studenter. Sen tycker jag självklart att det som slet arslet av sig i gymnasiet och gick ut med grymma betyg självklart ska komma före en som gått ut med bara G, men och det är ett stort men jag tycker även att en person som pluggat upp sina ämnen på folkhögskola och jobbat arslet av sig där och går ut med alla MVG därifrån ska ha samma chans på intagningen vid högskolan. Det har båda utfört samma slit, bara det att den första gjorde det på gymnasiet och den andra på folkhögskolan lite senare i livet. Det är den enda skillnaden.
Så nej enligt mig är skolpolitiken är upp och ner, och förtjänar helt enkelt en skopa skit, som sagt skit ska skit ha!

Oj, jäklar va långt det blev.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar